بیم دتکتور

بیم دتکتور

نحوه عملکرد سیستم های اعلام حریقBMS در خانه های هوشمند چگونه است؟

با نصب سنسورهای اعلام حریق در یک خانه هوشمند می توانید از قابلیت های منحصر به فرد سیستم اعلام حریق دستگاه BMS نیز بهره مند شوید. این سنسورها دارای تنوع بسیار بوده و به طور کلی شامل سنسورهای
دود، حرارت و ترکیبی است.
سنسورهای دود در دو نوع یونیزه و اپتیک توان تشخیص دود ناشی از احتراق ناقص را داشته و به محض مشاهده دود در هر فضایی از خانه، دستگاه BMS را مطلع می کنند تا عکس العمل های لازم را از خود نشان دهد. سنسورهای حرارتی نیز به دو روش کار می کنند. نوع اول با بالا رفتن دمای محیط از حد معینی تحریک می شوند و نوع دوم نسبت به بوجود آمدن اختلاف دماي ناگهانی حساسیت نشان می دهند. دسته دیگر سنسورهای اعلام حریق به صورت ترکیبی طراحی شدهاند و نسبت به دود و حرارت حساس میباشند.

شرایط ایده آل:

بهترین نوع طراحی سیستم اعلام حریق، تبعیت از استانداردهای امنیت منطقه (آتش نشانی) است و باید پیوسته سعی شود تا این موازین و اصول بکار گرفته شوند . به طور خلاصه می توان گفت از این دیدگاه باید کل یک مجتمع مجهز به سیستم اعلام حریق مستقل بوده و تابلوی مرکزي آن در قسمتی از مشاعات نصب شود و این سیستم بطور کاملاً مستقل به صورت دائم در حال کنترل ساختمان باشد . در این نوع طراحی همه واحدها دارای سنسورهای لازم می باشند و بدون سرپرستی دستگاه BMS و فقط توسط تابلوی هشدار حریق تحت پوشش قرار دارند لیکن براي افزایش قابلیت ها و ایجاد عکس العمل های بهتر، خروجی سنسورها از قسمت ریموت فلاشر هر واحد، به دستگاه BMS نیز ارتباط داده می شوند. بنابراین در صورت بروز حریق احتمالی، ضمن فعال شدن سیستم اعلام حریق مرکزی و به صدا درآمدن آژیر خطر آن، سیستم اعلام حریق دستگاه هوشمند داخل واحد نیز تحریک می شود و عکسالعملهاي از پیش تعیین شده را از خود بروز میدهد. 
در صورتی که حالت ایده آل برای اعلام حریق وجود نداشته باشد (مثل ساختمانهایی که سازنده قصد نصب سیستم اعلام حریق کلی را برای ساختمان ندارد ) می توان سنسورها را به صورت مستقیم به BMS خود واحد متصل کرد.(توضیح اینکه ممکن است در یک ساختمان ۱۰ واحدی فاقد اعلام حریق فقط یک واحد با دستگاه BMS تجهیز گردد ) در اینصورت چنانچه حریق در داخل این واحد اتفاق بیفتد BMS رأساً عکس العمل نشان میدهد. بدون اینکه سیستم اعلام حریق مستقلی وجود داشته باشد.

عکس العمل هایBMS نسبت به بروز حریق :
الف – آژیر خطر: در صورت بروز حریق آژیر به صدا درآمده و تا رسیدگی افراد به موضوع ادامه پیدا میکند.
ب –قطع شیر گاز: به جهت جلوگیری از توسعه حریق به محض تحریک شدن سنسورها گاز ورودی واحد قطع می شود تا زمانی که با حضور افراد و پس از اطفاء حریق شیر گاز مجدداً به صورت دستی باز شود.
ج –تلفن کنندگی : BMS با شماره هایی که از قبل برای آن تعیین کرده اید تماس تلفنی برقرار کرده و به صورت شفاهی شما را از حادثه مطلع میکند. تعداد ۹ شماره تلفن برای سیستم قابل تعریف است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *