۵- تحویل سیستم و آموزش به نفرات

ضروریست آموزش هایی به بهره برداران، ساکنین و یا کارکنان حاضر در محل در خصوص نحوه عملکرد سیستم ها ارایه گردد. متاسفانه بخشی ازآلارم کاذب سیستم های اعلان حریق ناشی از عدم آموزش و فرهنگ سازی عمومی برای اینگونه سیستم ها می باشد. 
هرچه عملکرد سیستم ساده تر و کاربر پسند تر باشد و نیاز به دانش تخصصی خاصی نداشته باشد، آموزش و تحویل سیستم آسانتر و مشکلات کمتری را نیز به دنبال دارد. همچنین اگر سیستم دارای نمایشگر های گرافیکی و نرم افزاری مانند میمیک پنل باشد، تحویل کار به مراتب ساده تر می گردد.

۶- تعمیر و نگهداری سیستم

تعمیر و نگهداری دوره ای سیستم های اعلام حریق غالبا انجام نمی شود و یا به درستی انجام نمی گیرد و با ظهور چند آلارم کاذب کارفرما و یا صاحب پروژه ترجیح می دهد سیستم خاموش شود. درست است که هر یک از موارد بالا در جای خود تاثیر به سزایی در کاهش نرخ آلارم کاذب در سیستم های اعلان حریق دارند و برای داشتن یک سیستم اعلان حریق کارآمد و موثر می بایست به تمامی نکات و موارد فوق توجه داشت ولی انتخاب یک سیستم که نیاز به تعمیر و بازدید سالانه کمتری داشته باشد، منطقی ترین راه حل می باشد.
سیستم های بیسم NXاز چندین جنبه نیاز به بازدید و سرکشی های دوره ای را کاهش داده است. 
دتکتورهای بی سیم این سیستم ها دارای باطری با عمر بالایی (سه الی ۵ سال) می باشند. همچنین این دتکتور ها یک بار در روز اجزای داخلی خود اعم از المان های الکترونیکی و چمبر خود را تست می نماید. شایان ذکر است ماژولار بودن چمبر نوری نیز امکان نظافت و یا تعویض آن را بدون هیچ تخصصی فراهم می آورد. 
از طرفی هرگونه رخداد اعم از خرابی تجهیزات، هشدارها و غیره از طریق پنل های هوشمند بیسیم شرکت جنرال الکتریک به افراد مسئول مخابره می گردد. لذا نیاز به سرکشی و بازدید در محل به حد زیادی کاهش می یابد.

۷- آلارم های کاذب

هشدارهای غیر واقعی و کاذب به صورت زیر توصیف و تعریف شده اند:
پدیده یا اثرات محیطی مشابه آتش: برای مثال دود مربوط به گرد و غبار یا هر پدیده دیگری که دود یا شعله ایجاد می کند. (نظیر دود ناشی از آتش بازی، گرد و غبار یا حشرات، پروسه هایی که تولید دود و شعله می کنند و یا تاثیرات محیطی ای که می تواند بر عملکرد برخی از دتکتورها تاثیر منفی بگذارد نظیر جریان سریع هوا در محیط)
آسیب تصادفی: فعالیت های نامناسب توسط انسان (برای مثال راه اندازی سیستم برای تست کردن و یا سرویس و تعمیر کردن آن بدون از پیش اعلان کردن به ساکنین و یا مرکز دریافت آلارم ها)
هشدارهای اشتباه تجهیزات: که در این صورت هشدار کاذب ناشی از خطای سیستم است.
هشدارهای کاذب عمدی: که فرد با فشردن شستی اعلام حریق و یا بوجود آوردن شرایط فعال شدن دتکتور، سیستم را فعال می سازد. در صورتی که فرد کاملا آگاه است که آتشی وجود ندارد.
هشدارهای کاذب غیر عمدی: در زمانی است که فرد سیستم را فعال می سازد چون فکر می کند آتش سوزی رخ داده است ولی در حقیقت آتشی وجود ندارد.
مطابق استاندارد BS5839 عوامل هشدارهای غیر واقع یا کاذب عبارتند از:
• دودهای حاصل از فرایندهای پخت و پز
• بخارها (حاصل حمام و فرایندهای صنعتی)
• دود تنباکو
• گرد و غبار (در یک دوره زمانی مشخص از فعالیت های صنعتی ایجاد می شود.)
• حشرات
• جریان های بالای هوا
• برش دادن، ذوب کردن و دیگر کارهای داغ
• فعالیت هایی که دود و یا شعله ایجاد می کنند.
• بخور دادن
• شمع
• رطوبت بالا
• نوسانات اساسی دما
• آسیب تصادفی تجهیزات

ولی آیا راهی وجود دارد که بتوان آلارم های کاذب را کاهش داد. 
دتکتورهای دود بیسیم کمپانی جنرال الکتریک روزانه خود را با شرایط محیطی مطابفت می دهند و در مکانهایی که دود معمول آن بیشتر می باشد، از وقوع هشدارهای کاذب جلوگیری به عمل می آورد.
دتکتورهای حرارتی بیسیم برای حذف آلارم های غیر واقع در مکانهایی همچون آشپزخانه که بخار ناشی از طبخ غذا یا دود روغن های سرخ کردنی وجود دارد، با بکارگیری از هر دو فناوری موجود در دتکتورهای معمولی کارایی بالاتری را ارایه می دهند. عملکرددتکتورهای حرارتی معمولی یا بر اساس بالا رفتن دما از یک مقدار ثابت (Fixed) استوار است و یا تغییر غیر عادی دما در یک بازه زمانی (ROR) هشدار را فعال می کند. دتکتورهای حرارتی بی سیم با بهره گیری هر دو تکنولوژی خطای عمکردی را به حداقل رسانده است.
شستی های بیسیم نیز با عملکردی دو دارای حفاظت بیشتری جهت جلوگیری از استفاده بی دلیل و سهوی است.
شایان ذکر است امکان تعریف سطح دسترسی برای نفرات مسئول از طریق تعریف کلمه عبور جهت استفاده از منوی سیستم و به منظور کنترل کامل سیستم و جلوگیری از دستکاری و اختلال در عملکرد سیستم مهیا می باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *