۱- طراحی سیستم

سیستم اعلام لازم است تا بر اساس نیاز هر ساختمان طراحی گردد ولی متاسفانه به جرات می توان گفت که اکثر طراحی های اولیه سیستم اعلان حریق توسط طراحانی انجام می شود که دانش مطلوبی در این حوزه ندارند. طراح بایستی ضمن شناخت تمامی سیستم های موجود بهترین راهکار را ارایه نماید. 
در این راستا انتخاب آشکارساز مناسب و جانمایی درست تجهیز برای هر کاربرد، بررسی دقیق و اجرایی بودن طرح، در نظر گرفتن نکات و تمهیدات نصب مربوط به سازنده در طراحی اولیه، جزو مسئولیت های طراح در زمان طراحی سیستم می باشد.
لذا اولین قدم برای داشتن یک سیستم پایدار انتخاب طراح سیستم با تجربه و کارآمد است. 
در حال حاضر و با پیدایش سیستم های بیسیم هوشمند بسیاری از مشکلات، موانع و نقاط ضعف سیستم های قبلی شناسایی و رفع شده است. بهره گیری از فناوری بی سیم طراحی را ساده تر و حجم مدارک مورد نیاز برای طراحی اولیه سیستم را به شدت کاهش داده است.

طراحی سیستم اعلام حریق

۲- انتخاب و خرید تجهیزات مناسب

در مرحله دوم بررسی اینکه کدام برند جوابگوی نیازمندی سیستم اعلام حریق ماست و می توان به کیفیت تجهیزات آن اطمینان کرد ضمن اینکه تجهیزات آن در لیست مورد تایید سازمان آتش نشانی و یا کارفرما قرار دارد یا خیر اهمیت فراوانی دارد. پس می توان نتیجه گیری کرد که اطمینان از کیفیت محصولات و عدم وجود کالای مشابه و تقلبی قدم بعدی در حفظ و پایدارسازی سیستم اعلام حریق میباشد.
سیستم های اعلام حریق بی سیم ساخت کمپانی قدرت مند جنرال الکتریک می باشند که ۱۴۵ سال پیش توسط ادیسون تاسیس گردیده است و با پیروی از قانون ویژه ۶ سیگما (احتمال ۵/۳ خرابی در یک میلیون محصول) اقدام به تولید محصولاتی با بالاترین کیفیت نموده که اطمینان خاطر و عمر مفید بالا را برای مشتری به ارمغان می آورد.

طراحی سیستم اطفای حریق

۳- نصب سیستم اعلام حریق

در خصوص نصب مواردی که اهمیت پیدا می کنند؛ تجربه نصاب در اجرای سیستم طراحی شده و تسلط بر نکات استانداردی مرتبط با آن است. از طرفی کاهش نقاط حساس و آسیب پذیر سیستم در نصب، عمر و پایداری آن را افزایش می دهد. مهمترین نقاط ضعف سیستم های رایج، کابلکشی و ایجاد زیر ساخت های نصب تجهیزات را می توان برشمرد. شایان ذکر است کابلکشی زمان و هزینه زیادی را به خود اختصاص می دهد.
از آنجاییکه درسیستم اعلام حریق بیسیم به کابل کشی و ایجاد زیر ساخت خاصی نیاز نیست، ضمن افزایش پایداری سیستم، زمان اجرای پروژه را به میزان ۹۰% درصد کاهش و از اتلاف هزینه بابت ابجاد زیر ساخت و خرید کابل جلوگیری به عمل می آورد. از طرفی با کاهش نفرات تیم اجرا هزینه نیروی انسانی نیز کاهش می یابد.
سیستم اعلام حریق

۴- راه اندازی و تست سیستم

در اکثر پروژه ها معمولا نصاب سیستم توانایی و یا دانش راه اندازی سیستم اعلان حریق را ندارد و پیمانکار اصلی پروژه به ناچار متوسل به تامین کننده جهت اعزام نفر برای راه اندازی سیستم می شود. راه اندازی سیستم معمولا توسط فردی آشنا به برند سیستم با صرف زمان جهت برنامه ریزی (ویژه سیستم آدرس پذیر) و رفع خطاهای رایج و در نهایت راه اندازی سیستم صورت می پذیرد.
در برخی پروژه ها که نصب با یک پیمانکار و راه اندازی به عهده پیمانکار دیگری واگذار می شود معمولا مشکلات بیشتری نیز بوجود می آید. از جمله بحث گارانتی؛ به طوری که در صورت بروز هر گونه مشکلی، هر طرف سعی دارد مشکل را به گردن دیگری بیاندازد.
ولی آنچه که بیشترین اهمیت را دارد این است که چگونه می توان از صحت راه اندازی و تست سیستم اعلام حریق اطمینان حاصل کرد؟ آیا روشی برای راه اندازی و تست آسانتر و مطمئن تر وجود دارد؟
در سیستم های اعلام حریق بی سیم راه اندازی و تست بسیار ساده تر بوده و بدون نیاز به هیچ دانش خاصی اطلاع از نحوه عملکرد صحیح تجهیزات بیسیم این سامانه امکان پذیر می باشد. بطور مثال پس از نصب دتکتوربیسیم  با استفاده از دکمه تست آن می توان از صحت عملکرد دستگاه مطلع شد. پنل با سرعت بالایی این ارتباط را تشخیص داده و پیام دریافتی را تحلیل کرده و براحتی می تواند آن را برروی یک موبایل نیز ارسال کند.

ادامه دارد…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *