پرده های دودبند:

برای مدیریت دود در پارکینگ های بزرگ و همچنین ساختمان های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، این پرده ها که از سقف به صورت مخفی  تعبیه شده اند، در مواقع لازم تا ارتفاع یک متر الی یک متر و ده سانتی متر (بستگی به نوع طراحی دارد)پایین آمده و با توجه به طراحی سیستم بسته به آن که فضایی که نیاز به زون بندی و یا هدایت دود طبق طرح پیش بینی شده داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

در پارکینگ های بزرگ پرده های دودبند راه حل مناسبی است برای هدایت صحیح دود طبق طرح و خواسته مهندسین طراح تا با کمک سیستم تخلیه دود، دود به نحو احسن در کوتاهترین بازه زمانی خارج شود

بنابراین پرده های دودبند صرفاً جهت مدیریت دود، یعنی دود حاصل از کارکرد اتومبیل در پارکینگ ها و یا دود حاصل از احتراق و آتش سوزی به منظور زون بندی و یا تله دود و یا هدایت دود به سمت مسیری مشخص استفاده می شود.

پرده های آتش بند

این پرده ها برای حفاظت ساختمان های بزرگ از تهدید آتش، دود و گازهای گرم است. این پرده ها مناسب برای استفاده در بسیاری از سیستم های کنترل اتوماتیک آتش که می تواند مجهز به سنسورهای صوتی و انسدا و هشدارهای بسری باشند، در جریان آتش سوزی مهمترین سناریو، حفاظت فرار از آتش و دود است . پرده های آتش بند نیز در حالت عادی در سقف پنهان است و هیچ مانعی به اسم پرده های آتش بند در ساختمان نمی بینید، که در هنگام حریق بر خلاف پرده های دودبند به طور  کامل تا کف زمین پایین می آید و با توجه به محل تعبیه این پرده ها کار آیی های متفاوتی خواهند داشت از جمله:

جلوی درب ورودی آسانسورها:

از آنجایی که داکت آسانسور توانایی بالقوه ای برای گسترش شعله های آتش و دود به صورت عمودی دارد، نصب پرده های آتش بند از نفوذ دود در داکت آسانسور جلوگیری می کند و به این ترتیب کابین آسانسور نیز عاری از هرگونه دود خواهد بود.

مهمترین کاربردهای پرده های حریق

زون بندی فضا با استفاده از پرده های آتش بند

این پرده ها از سقف تا کف زمین را پوشش می دهد و مهمترین کاربرد آن پارتیشن بندی یک منطقه با استفاده از این پرده ها می باشد به این صورت اگر منطقه دچار سانحه آتش سوزی کل منطقه دچار سانحه نخواهد شد چرا که این پرده ها همچون عایق زون های دیگر را در برابر حریق حفاظت می کند.

تشکیل یک پارتیشن جلوی درب آسانسور خروجی ساختمان

از آنجایی که بیشترین شلوغی به هنگام آتش سوزی جلوی درب آسانسور منطقه خروج خواهد بود باید با استفاده از پرده های آتش بند یک پارتیشن امن از جلوی درب آسانسور تا محل خروج ایجاد کرد که با استفاده از این پرده ها مسیر کاملاً امن شود.

جنبه External پرده های آتش بند

پرده های آتش بند جنبه External دارند یعنی با نصب در نمای ساختمان بر روی پنجره هایی که به پله فرار مشرف هستند به این ترتیب به هنگام رخ داد آتش سوزی این پله ها از تابش گرما و دمای بالای شعله ها محفوظ می ماند.

مهمترین کاربردهای پرده های دودبند

  • پارکینگ ها: در سیستم تهویه مطبوع پارکینگ ها جهت زون بندی پارکینگ و بنا بر سیستم تهویه ای که در پارکینگ استفاده می شود و همچنین سیستم اطفاء حریق طراحی شده این زون بندی می تواند به طرق مختلف انجام پذیرد.
  • مجتمع هایی که دارای پله های برقی هستند بر فراز این پله ها پرده های دودبند با ارتفاع مشخص (بستگی به نوع طراحی دارد) نصب می شود که به هنگام آتش سوزی دود حاصل از احتراق بر فراز پله های برق حبس می شود.

و مانع گسترش دود به زون های دیگر خواهد شد که عملکرد این پرده های می تواند با سیستم کنترل هوشمند در ارتباط مستقیم باشد.

  • سالن های سوله ای شکل در ابعاد بزرگ

کارگاه ها و کارخانه جاتی که با توجه به تولیدی که دارند و با توجه به کاربری سوله توسط پرده های دودبند زون بندی می شوند.

  • پرد ه های دودبند برای مکانهای قوسی شکل

با توجه به شکل هندسی که این مکانها دارند با نصب این پرده ها به هنگام حریق دود حاصل در تله ای گرفتار  می شود و مانع سرایت به زون های دیگر می شود.

خصوصیتی که باید در پرده های دودبند و آتش بند مشترک باشد

این است که آنها باید نسبت به تست دود نفوذ ناپذیر باشند و همچنین مقاومت بالا در برابر گرما

خصوصیات فیزیکی پرده آتش بند

وزن:

ترکیبات: فولاد ضد زنگ+ سیستم تقویت + شیشه بافته شده + پارچه پوشش داده شده با نقره پلی یورتان+ الیاف پشم شیشه

ظرفیت تحمل حرارت: ۱۰۰۰۰ C در۲۷۰دقیقه

رنگ: خاکستری

عرض: ۱۰۰۰ mmضخامت ۰٫۵ mm

تعداد چله در هر سانتی متر=۱۶ عدد

استحکام کشش چله- ۴۵۰ N/cm

استحکام کشش پود – ۵۵۰ N/CM

جایگزینی بسیار عالی برای درهای آتش

خصوصیات فیزیکی  پرده های دودبند

ترکیبات:  شیشه +  آلومینوم+ پوشش های پلیمری در هر طرف از پارچه تست

مقاومت در برابر گرما ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۶۰ دقیقه تمام پارچه های پرده دود از یک تولید منحصر به فرد بافت پانما قدرت کششی بافت پارچه

پارچه خاکستری رنگ

وزن:

ضخامت: ۰٫۴۳mm

تعداد چله: ۱۸ چله در هر سانتی متر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *